Digitální vzdělávání v knihovně očima knihovnice
Původně sloužila Místní knihovna Kostice na Břeclavsku jen jako místo pro půjčování knih, a to dvakrát týdně dvě hodiny. Dnes je z ní živé komunitní centrum, kde se setkávají lidé napříč generacemi, aby se učili, tvořili a vzájemně inspirovali.
Na konci roku 2020 prošla knihovna rozsáhlou rekonstrukcí interiéru, spolufinancovanou z dotačního programu IROP. Tehdy mě vedení obce oslovilo, abych se ujala role knihovnice a pedagoga volného času. Chtěla jsem našim uživatelům nabídnout víc než jen klasické půjčování knih. Dostala jsem volnou ruku při tvorbě programu, a tak zde mohl vzniknout prostor pro zájmové kroužky, komunitní akce a práci s moderními technologiemi.
První kroky s moderními technologiemi
Začátky nebyly jednoduché. Měli jsme jen několik notebooků a moje zkušenosti s programováním byly minimální – učila jsem se doslova „za pochodu“. Velkou inspirací pro mě byli kolegové z břeclavské knihovny, kteří zrovna rozjížděli Robotovnu s robotickými stavebnicemi a brýlemi pro virtuální realitu. Nabídli mi, abych si jejich vybavení vyzkoušela, a právě to mě přivedlo k myšlence, že by něco podobného mohlo vzniknout i u nás. Zároveň mi doporučili dotační program VISK 3, který podporuje rozvoj informačních technologií v knihovnách. Přestože jsem zprvu nevěřila, že by i malá vesnická knihovna mohla uspět, žádost jsem podala. Díky finanční podpoře obce Kostice a Ministerstva kultury ČR se nám podařilo v knihovně vybudovat tvůrčí dílnu, která se od té doby neustále rozrůstá.
Gamehouse – prostor pro tvoření a objevování
Mezi nejoblíbenější aktivity patří kroužek programování Gamehouse, který vedu již pátým rokem. Pravidelně jej navštěvuje čtrnáct kluků a holek, rozdělených do tří skupin podle jejich věku a schopností. Na začátku jsme vytvářeli jednoduché hry a animace na online platformách jako Scratch či Microsoft MakeCode. Po zřízení tvůrčí dílny se ale naše možnosti výrazně rozšířily – děti nyní pracují s micro:bity a programovatelnými stavebnicemi LEGO Education, MODI Expert Kit, Nezha Elecfreaks či Yahboom. K dispozici mají také 3D tiskárnu Bambu Lab X Carbon, takže si mohou své návrhy ihned vytisknout. Každé z těchto zařízení se programuje v jiném prostředí, což dětem pomáhá rozvíjet logické myšlení, kreativitu i schopnost adaptovat se na nové technologie.
Starší kluci se pravidelně účastní celostátních soutěží v programování robotů, zejména v populární kategorii RoboSumo. Zpočátku jsme si mezi gymnazisty a středoškoláky připadali trochu jako „exoti“, ale po několika úspěších jsme si získali respekt pořadatelů a dnes nás pravidelně zvou na další ročníky. Gamehouse není jen o technologiích – je to prostor pro tvoření, spolupráci a objevování, a právě díky tomu se z naší knihovny stalo místo, kam se děti rády vracejí. Zájmové kroužky jsou plně obsazené. Zájem o ně je tak velký, že nové děti můžeme přijímat jen výjimečně. To je sice krásný problém, ale zároveň mě mrzí, že z kapacitních i časových důvodů nemohu uspokojit všechny zájemce.
Komunitní akce a spolupráce napříč generacemi
Kromě kroužků programování pořádáme komunitní akce pro děti i dospělé. Během dětského dne, který se tradičně konal ve sportovním areálu, jsme připravili dílničky pro všechny věkové kategorie. Ti nejmenší si stavěli z LEGO Tubes, starší děti a rodiče programovali své roboty, s nimiž soutěžili v RoboSumu. V rámci komunitních čtvrtků nabízíme našim uživatelům možnost vyzkoušet si virtuální realitu nebo zahrát na PlayStation 5, který je v nepřetržitém provozu i během výpůjční doby či zájmových kroužků. Dveře jsou u nás neustále otevřené.
Jednou měsíčně se v knihovně koná Školička pro předškoláky, kde si děti hravou formou osvojují různé dovednosti a programují Blue-Boty. Žáci základních škol se během tematických besed učí, jak propojit získané vědomosti s digitálními technologiemi. Nabízíme však také besedy zaměřené přímo na práci s moderními technologiemi, kdy žáci staví a programují vlastní robotické zařízení. Tento typ akcí pořádáme i o letních prázdninách.
V knihovně nezapomínáme ani na seniory. Kromě pravidelného trénování paměti jsme pro ně uspořádali několik kurzů zaměřených na práci s moderními technologiemi. Ukázalo se však, že nejlépe funguje osobní přístup – když někdo potřebuje poradit s chytrým telefonem, tabletem nebo počítačem, prostě přijde do knihovny a společně problém vyřešíme.
Ocenění Bibliotheca inspirans
V září 2025 získala kostická knihovna ocenění Bibliotheca inspirans. Stát na pódiu vedle krajských a univerzitních knihoven pro nás bylo velkým zážitkem. Porota ocenila naši odvahu spojovat techniku s lidskostí a žít budoucností už dnes. Spolu s mikrograntem jsme obdrželi originální dar – speciální vůni symbolizující rašení nových myšlenek, která přesně vystihuje naši knihovnu: malé místo, kde vznikají velké nápady.
Malá knihovna s velkým srdcem
Technické vzdělávání v knihovnách není samozřejmost a vyžaduje čas na sebevzdělávání i hledání inspirace. Není to cesta pro každého, ale u nás vidíme, že zájem dětí i dospělých o moderní technologie roste. Přeji si, aby kostická knihovna zůstala místem, kde mají lidé prostor růst – ať už prostřednictvím knih, nebo moderních technologií. Když vidím děti, které se těší na kroužky, seniory, kteří s úsměvem ovládají nové technologie, nebo rodiče s dětmi stavějící roboty, cítím, že jdeme správnou cestou.
RAMPÁČKOVÁ, Ivana . Digitální vzdělávání v knihovně očima knihovnice . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(4) [cit. 2025-12-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/digitalni-vzdelavani-v-knihovne-ocima-knihovnice
- 65 zobrazení