Divadelní workshop - Úvod do teorie divadla
Cílová skupina: žáci 8. a 9. tříd ZŠ + studenti SŠ
Časová dotace: 90 minut
Cíle:
- Žák pracuje s pojmy „drama“ a „divadlo“ v širších souvislostech.
- Žák hledá vhodná řešení a empaticky reaguje.
- Žák se zamýšlí nad informacemi, které se k němu dostávají, a kriticky je třídí.
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k řešení problémů
Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, umění a kultura, člověk a společnost
Pomůcky: PPT prezentace, flipchart, fixy, kouzelný prsten, kartičky (pantomima), pracovní listy, náznak dekorace, několik rekvizit ve venkovském stylu: dřevěný stůl a židle, šicí souprava, keramické nádobí apod.
Úvod
Žáky (studenty) přivítáme v knihovně a usadíme do půlkruhu nebo v řadách za sebou (podle počtu žáků a rozvržení místnosti). Seznámíme žáky s cílem lekce a motivujeme je k aktivní účasti. Navození správné atmosféry ve skupině a vytvoření bezpečného prostředí výrazně ovlivní průběh besedy a participaci na workshopu.
Teoretická část
S pomocí PPT prezentace (vypracované nejlépe heslovitě s ilustračními doprovodnými fotografiemi, grafy a obrázky) žáky stručně seznámíme se základními pojmy z oblasti divadelní teorie – literární druhy a žánry, drama, scénář, scénické poznámky, ferman, inspicient, nápověda, portál apod. Připomeneme výrazné osobnosti českého divadla z minulosti a současnosti a zmíníme divadelní scény v regionu. Pokud máme prostor, můžeme se žáků zeptat, zda – kromě hromadných školních akcí – navštěvují divadelní představení i sami ve svém volném čase či zda preferují moderní, nebo tradiční pojetí divadla.
Workshop
V této části již aktivně zapojíme žáky do workshopu – při práci s hlasem použijeme pracovní listy s jazykolamy (Osuš si šosy. Líbej mě, líbej, mír mi přej, bílá moje lani. Ta teta to tam mete. Prát modré prádlo. Zlou Zizinu zlobí zuby.) i složitějšími výrazy (viz příloha). Zdůrazníme, že všechny emoce na jevišti lze vyjádřit mj. intonačně. Např. větu Dnes se mi nechtělo vstávat mohou žáci zkusit vyslovit vesele, smutně, rozzlobeně, překvapeně, ironicky apod. Žáci se ve výslovnosti jazykolamů a později i v improvizovaných výstupech střídají, zapojíme jich co možná nejvíce. Lze pracovat s výslovností dlouhých hlásek a slabik a zkoušet číst nahlas a v libovolném rytmu atd.
Seznámíme žáky také s důležitostí využití celkové plochy jeviště a pohybu v jevištním prostoru a na forbíně, zdůrazníme některá herecká pravidla (neotáčet se zády k publiku, „nešaškovat“ a nepřehrávat). Můžeme postupně vyvolávat jednotlivce či dvojice, které si vylosují kartičku s určitou činností a tu pantomimicky předvedou. Jinou variantou je použití „kouzelného prstenu“, po jehož otočení se druhý z dvojice „promění“ v zadanou věc či zvíře. Tyto aktivity slouží jako příprava na finální výstup s textem před publikem, které tvoří žáci a pedagogický doprovod.
V závěrečné části rozdáme žákům pracovní listy/scénáře (v našem případě úryvek z realistického dramatu Aloise a Viléma Mrštíkových Maryša, 4. jednání, výstup 9.). Pozorně s žáky projdeme popisy jednotlivých postav a jejich charaktery, všímáme si scénických poznámek, specifického nářečí a celkové atmosféry dané scény. Na vhodném místě připravíme v náznaku dekoraci a rozmístíme několik rekvizit (viz světnice u Vávrů ve mlýně), kostýmy řešit nemusíme.
Po krátkém „castingu“ můžeme vybírat první herce a herečky z řad žáků, kteří se pokoušejí danou scénu zahrát tak, jak nejlépe dovedou. Nezapomeneme je povzbuzovat, zároveň se nebojíme s žáky výstupy několikrát opakovat a jejich výkony na jevišti zlepšovat. Jednotlivé postavy průběžně vyměňujeme za jiné „herce“, mužské role mohou hrát i děvčata a naopak (nesnažíme se ovšem sklouzávat k parodii a režisérsky a zároveň citlivě všechny vystupující vedeme k dodržení smyslu dané scény a jejího vyznění).
Zajímavým bodem je závěrečné promítnutí stejného výstupu z videozáznamu divadelního představení v podání profesionálních herců (v našem případě Městského divadle ve Zlíně, Petra Hřebíčková v roli Maryši – Cena Thálie 2008).
Závěr
Žáky poprosíme o jejich postřehy a požádáme je o hodnocení jednotlivých výstupů. Oceníme zapojení všech, kteří s odvahou a trémou předstoupili před ostatní a pokusili se divadelní výstupy ztvárnit na improvizovaném jevišti. Motivujeme žáky k návštěvě divadelních představení v místě jejich bydliště, jeho okolí nebo v hlavním městě. Všechny zúčastněné můžeme odměnit potleskem.
Ohlasy pedagogů
Gymnázium Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6 a, třída tercie A – Mgr. Veronika Vydrová
Obsahově i formou skvělý workshop, studenti byli zapojováni, humor v průběhu příjemně občerstvuje a pomáhá udržovat pozornost. Lektor je odborník na dané téma a dokáže zaujmout a udržet pozornost. Část s nácvikem divadla umožňuje studentům vyzkoušet si divadlo na vlastní kůži. Příjemné bylo i prostředí pobočky knihovny.
Gymnázium Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6 a, třída tercie B – Mgr. Jindřiška Kaszová
Žáci byli s workshopem velmi spokojeni. Vyhovovalo jim, že jste zejména v úvodní části (práce s hlasem, kouzelný prsten, …) vyvolával žáky sám, takže se zapojili i ti, kteří by se běžně sami nepřihlásili. V podstatě se aktivně na workshopu podíleli všichni přítomní žáci třídy. Lekce byla svědomitě připravena včetně teorie. Studentům se také líbilo, že mohli na závěr zhlédnout část záznamu představení, kterou se sami snažili zahrát. Většina studentů by uvítala, kdyby byl workshop o něco delší a úplně všichni si vyzkoušeli roli Maryši a Vávry.
Zdroje:
- HUBÁČEK, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Vydání první. V Ostravě: Pedagogická fakulta, 1990. 154 stran. ISBN 80-7042-018-9.
- MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika: manuál komunikačních dovedností. 2., dopl. vyd. Praha: Professional Publishing, ©2001. 152 s. ISBN 80-86419-10-X.
- MRŠTÍK, Alois a Mrštík, Vilém. Maryša. V nakladatelství Fortuna Libri vydání první. V Praze: Fortuna Libri, 2018. 128 stran. ISBN 978-80-7546-147-6.
- PŘEUČIL, Jan. Kouzlo rétoriky: prověřte si své dovednosti, odhalte přednosti a slabiny, vytvořte si tréninkový plán. Vyd. 1. Frýdek-Místek: Alpress, 2007. 166 s. Osobní trenér. ISBN 978-80-7362-381-4.
- VLAŠÍN, Štěpán, ed. Slovník literární teorie. Vydání první. V Praze: Československý spisovatel, 1977. 471 stran.
Pracovní list ke stažení
HORÁK, Radim . Divadelní workshop - Úvod do teorie divadla. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(4) [cit. 2025-12-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/divadelni-workshop-uvod-do-teorie-divadla
- 15 zobrazení